Europese consument zekerheid bieden over veiligheid van de producten die hij koopt
Om de veiligheid en de rechten van consumenten ook in de toekomst te blijven beschermen, moet het bestaande wetgevend kader een update krijgen.
“Een propere wagen mag niet enkel iets zijn voor wie 25.000 euro op overschot heeft”, zegt Europees Parlementslid Bruno Tobback (Vooruit). “Ook voor de thuiszorgkundige, de leerkracht en de fabrieksarbeider moet mobiliteit betaalbaar zijn.”
Beeld je eens in dat ook mensen met een bescheiden loon, die écht een wagen nodig hebben, zich een nieuwe elektrische wagen zouden kunnen veroorloven. “Een propere wagen mag niet enkel iets zijn voor wie 25.000 euro op overschot heeft”, zegt Europees Parlementslid Bruno Tobback (Vooruit). De Europese socialisten pleiten voor sociale leasing. “Ook voor de thuiszorgkundige, de leerkracht en de fabrieksarbeider moet mobiliteit betaalbaar zijn.”
De toekomst van de auto-industrie is elektrisch. Vanaf 2035 zullen nieuwe wagens die in Europa worden verkocht enkel nog elektrisch kunnen zijn. Een eerste stap richting het volledig uitfaseren van verbrandingsmotoren voor personenwagens tegen 2050. “Maar onze grootste zorg is de betaalbaarheid”, zegt Tobback. “Elektrische mobiliteit blijft vandaag iets voor de happy few die zichzelf een dure elektrische wagen kunnen veroorloven. Voor de leerkracht die elke dag naar school rijdt, de thuisverpleegkundige die van klant naar klant trekt of de arbeider met een nachtshift is een elektrische wagen onbetaalbaar. Terwijl net zij de auto het hardst nodig hebben.”
Minder dan 100 euro
Daarom willen de Europese socialisten dat Europa werk maakt van een sociaal leasingstarief. “Dat systeem maakt een nieuwe elektrische wagen ook betaalbaar voor mensen met een bescheiden loon”, zegt Tobback. “Voor minder dan 100 euro per maand huur je dan een gloednieuwe elektrische stadsauto. Een gezinswagen wordt beschikbaar voor minder dan 150 euro per maand. Zonder bijkomende kosten of grote voorschotten.”
Gezinnen met weinig alternatieven, mensen die ’s nachts of in ploegen werken en gezinnen met een bescheiden inkomen krijgen voorrang. “Zo focussen we de beperkte middelen op wie écht steun kan gebruiken”, zegt het Europarlementslid. “Bovendien moeten die wagens voldoen aan de hoogste sociale en ecologische standaarden, mét strikte regels rond databeheer. In de praktijk betekent dit dat enkel in de EU geproduceerde wagens in aanmerking komen. Zo ondersteunt Europa niet alleen zijn burgers, maar ook zijn industrie.”
Europees initiatief
Vorig jaar rolde de Franse regering al een dergelijk systeem uit. “Op korte tijd werden meer dan 90.000 aanvragen ingediend. Dat toont niet alleen dat het systeem werkt, maar ook de noodzaak ervan”, zegt Tobback. Ook Touring pleitte in eigen land al voor de invoering van een sociaal leasingsysteem. Een beperkte uitrol zou de komende jaren zo’n drie miljoen mensen kunnen ondersteunen. “Maar met een Europese aanpak zou dat cijfer stijgen naar 10 miljoen mensen in de komende 10 jaar. Eén voor één mensen die écht een wagen nodig hebben, maar die zich vandaag geen nieuwe auto kunnen permitteren.”
De socialisten willen de maatregel uitrollen in alle lidstaten van de Europese Unie en met Europese steun. Europa heeft in het verleden al bewezen, zoals bij de aankoop van COVID-vaccins, dat er enorme schaalvoordelen verbonden zijn aan die aanpak. Door de inspanningen te bundelen, kan de Commissie een Europese deal met constructeurs en leasingmaatschappijen onderhandelen, afgestemd op de noden van elk land.
Met sociaal leasen maakt Europa écht het verschil. “We investeren in onze eigen industrie, in betaalbare mobiliteit én in onze klimaatambities,” besluit Tobback. “Zo bouwen we voort op de sterke traditie van de Europese auto-industrie en leveren we ook in de toekomst betaalbare en duurzame mobiliteit voor elke Europeaan. Dat is een beleid dat écht werkt voor gewone mensen.”