TOBBACK: De huidige omstandigheden vragen om pragmatiek. Het is beter dat autobouwers geld investeren in betaalbare en schone wagens in Europa, dan boetes te betalen omdat ze er vandaag nog niet genoeg van kunnen produceren. De aanpassing van de huidige regelgeving moet hen de ruimte geven om het hoofd te bieden aan de uitdagingen waar ze voor staan en de opgelopen achterstand in te halen.
TOBBACK: Maar als we de ambitie willen waarmaken om propere en betaalbare wagens voor Europese burgers in Europese fabrieken te produceren, dan is nog verder met voeten slepen de kortste weg naar de afgrond is. Daarom is de 2035-doelstelling voor het uitfaseren van de verbrandingsmotor cruciaal. We verwachten dat de industrie van deze uitgestoken hand gebruik maakt om voluit mee te werken richting die doelstelling en om haar eigen model te herzien. Zeker op een moment dat andere landen ons voorbijsteken met de productie van betaalbare, kleinere en propere wagens die klaar zijn voor de toekomst.
TOBBACK: Daarnaast verwachten we van de Commissie bijkomende maatregelen die de concurrentiekracht van de Europese autobouwers versterkt. Europa is decennialang de autobouwer van de wereld geweest. Wij hebben de ambitie om dat ook in de toekomst te blijven, maar daarvoor is meer actie nodig. Zowel langs de kant van de Europese Commissie, als van de industrie zelf.”